Wat is de regelgeving voor koude acquisitie sinds de AVG?

Sinds de intrede van de AVG gaan er een hoop horror verhalen rond over koude acquisitie. Wat is er waar van, wat is onzin en wat is de regelgeving in 2018 nu eigenlijk voor koude acquisitie? In dit artikel zetten we de feiten op een rij.

Voordat de AVG / GDPR privacywet zijn intrede deed, kenden we in Nederland al de telecommunicatiewet. Laten we daar eerst eens naar kijken!

Telecommunicatiewet

Sinds 1998 is de telecommunicatiewet van kracht in Nederland. In deze wet staat de regelgeving voor commerciële elektronische communicatie opgesteld. Deze regels hebben betrekking op zowel koud bellen als koud e-mailen.

Regelgeving e-mailmarketing

De telecommunicatiewet stelt een aantal regels specifiek voor e-mailmarketing.

  • Verzender moet vooraf toestemming hebben voor verzenden van commerciële e-mail
  • Verzender moet deze toestemming kunnen aantonen
  • Ontvanger moet altijd de mogelijkheid hebben zich af te kunnen melden
  • Naam en bedrijfsgegevens van verzender moeten overeenkomen met het e-mailadres waar het mee verzonden wordt
  • Ontvanger moet de mogelijkheid hebben te kunnen reageren

Telemarketing wet

Voor commerciële telefonische communicatie zijn er ook een aantal regels waar bedrijven zich aan dienen te houden. Deze zijn anders dan de regels voor e-mailmarketing.

  • Ontvanger hoeft vooraf geen toestemming te geven voor telefonische acquisitie
  • Beller mag geen personen contacteren die ingeschreven staan in het Bel-me-niet-register, tenzij expliciet aangegeven dat deze personen contact willen
  • Beller moet ontvanger wijzen op het recht van verzet en de mogelijkheid bieden zich in te schrijven op het Bel-me-niet register

Telemarketing wet

AVG / GDPR wetgeving

Sinds 25 mei 2018 worden (naast de telecommunicatiewet) ook de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gehandhaafd. In deze wet staan de regels voor de omgang met persoonsgegevens door bedrijven.

Koude acquisitie is onderhevig aan de AVG op het moment dat er persoonsgegevens worden verwerkt.

In ons artikel leadgeneratie volgens de AVG delen we 5 essentiële zaken bij het genereren van leads. Deze zaken gaan ook op voor koude acquisitie, gezien je daarmee (hoogstwaarschijnlijk) ook gegevens verzamelt en verwerkt.

Hier nogmaals in het kort:

  1. Zorg voor bewustwording binnen je eigen bedrijf
  2. Verzamel geen gegevens die je niet nodig hebt
  3. Stel je transparant op in je communicatie
  4. Documenteer alles: hoe je aan gegevens komt en of er toestemming is gegeven
  5. Analyseer je proces op periodieke basis

Tip: Aan de slag met online leadgeneratie? Gebruik dan ons stappenplan voor leadgeneratie volgens de regels van de AVG!

AVG / GDPR regelgeving bij koude acquisitie

Cold calling en de AVG / GDPR in 2018

Mocht je gehoord hebben dat telemarketing verboden is sinds de AVG, dan hebben we goed nieuws voor je: Je mag nog gewoon bellen!

Voor B2B geldt dat je gewoon koud mag bellen naar bedrijven als je van mening bent dat jouw aanbod interessant is voor de betreffende partij.

Er zal alleen wel rekening gehouden moeten worden met een aantal zaken alvorens je gaat bellen.

  • Bel niet lukraak een bestand, maar benader alleen bedrijven die in jouw doelgroep passen
  • Vraag (bij de receptie) niet naar een persoon als je van deze persoon niet expliciet toestemming hebt gekregen om hem/haar te contacteren voor acquisitie
  • Geef duidelijk aan met welke reden je belt en welke functionaris je graag zou willen spreken. (Tip: Als hierop een naam wordt genoemd kun je deze wel gebruiken bij toekomstige contactmomenten.)
  • Geef altijd bij de persoon zelf aan hoe je aan diens gegevens komt en waarvoor je deze wil gebruiken

Tip: In ons voorbeeld belscript voor koude acquisitie laten we een gesprek van receptie tot het maken van een afspraak zien. Uiteraard volgens de regels van de AVG!

Het is daarnaast noodzakelijk dat iemand zijn rechten uit de AVG kan uitoefenen:

  • Vergetelheid
  • Rectificatie
  • Beperking
  • Inzage

Het is dus belangrijk dat je kunt herkennen dat iemand hierom verzoekt en dit ook goed en in overeenstemming met de wet kan beantwoorden.

Op het moment dat er naast cold calling ook schriftelijk gecommuniceerd wordt, moet er altijd vermeld staan hoe iemand zich op bovenstaande rechten kan beroepen. Hoe hij zich bijvoorbeeld kan uitschrijven.

Als er acquisitie gepleegd wordt naar VOF’s of eenmanszaken/ZZP’ers is het tevens noodzakelijk om de database te ontdubbelen op het Bel-me-niet register. Daarnaast moet de natuurlijke persoon gewezen worden op het Bel-me-niet register en het recht van verzet en deze de mogelijkheid tot inschrijving bieden. Vervolgens moet je dan ook eventuele inschrijvingen verzorgen.

Cold Calling GDPR

Leadgeneratie in 2018

De nieuwe privacyregelgeving heeft dus minder drastische gevolgen dan vooraf werd gevreesd. Het vergt alleen wat meer voorbereiding, inspanning en verdieping dan voorheen.

Bij Leadsupply zijn we gespecialiseerd in leadgeneratie. Het is ons vak, dus hebben ons goed ingelezen in de nieuwe wetgeving. Wil je zeker weten dat je correct leads genereert en persoonsgegevens verwerkt? Neem dan contact met ons op!

Liever zelf aan de slag? Lees dan eens onze blog met telemarketing tips.

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen