Inbound Marketing voor B2B

Zou het niet fantastisch zijn als leads contact opnemen met jouw salesteam, in plaats van andersom? Het kan met inbound marketing! Door te investeren in inbound marketing zorg je dat jouw doelgroep uit zichzelf naar jouw website komt. Eenmaal daar bedien jij ze met de informatie die zij zoeken en zorg je op creatieve wijze dat je in contact kunt blijven met deze nieuwe hot lead!

Wat is inbound marketing?

Leads genereren doe je door online en offline te adverteren, door handjes te schudden op netwerkevenementen en afspraken te maken via de telefoon. Tenminste dat waren lange tijd de enige opties om je doelgroep te bereiken…

Want naast outbound marketing kun je tegenwoordig ook investeren in inbound marketing: een strategie waardoor potentiële klanten uit eigen beweging jouw bedrijfswebsite bezoeken.

Inbound marketing gaat uit van het autonome beslissingsproces van je potentiële klant: een klant wordt pas klant als deze hier zelf voor kiest, niet wanneer sales besluit hem/haar te benaderen.

Maar wanneer is een klant er klaar voor? Als hij zélf onderzoek gedaan heeft naar de verschillende oplossingen voor zijn probleem. Een bedrijf met een inbound mindset biedt om deze reden waardevolle content die de potentiële klant iets leert of helpt.

"Creëer marketing waar mensen dol op zijn!"

In het kort: Inbound marketing draait om online gevonden worden door de doelgroep, de informatie delen waar zij naar op zoek zijn en het converteren van eenmalige bezoekers naar geïnteresseerde contacten in je CRM en uiteindelijk naar sales qualified leads. Deze vorm van online marketing is een slimme combinatie van:

SEO

Conversie optimalisatie

l

Contentmarketing

Social media

De voordelen van inbound marketing voor B2B

Inbound marketing is niet beter dan andere vormen van leadgeneratie. Wel heeft het een aantal unieke voordelen ten opzichte van traditionele vormen van adverteren.

Klantgericht

De focus van inbound marketing ligt bij de klant en zijn uitdagingen en problemen. Bedrijven met een inbound mindset helpen hun potentiële klanten door het aanbieden van (gratis) waardevolle content zoals een e-book, webinar, onderzoek, template, enzovoort.

Vraag jezelf eens af: neem je liever een product of dienst af bij een bedrijf dat jou iets probeert te verkopen, of bij een bedrijf dat jou probeert te helpen?

Voordelig

Doordat inbound marketing zich richt op evergreen content blijft de informatie lange tijd relevant. De filosofie is dat je één keer tijd en moeite investeert om Super Vette Content te maken en hier vervolgens jarenlang van profiteert!

Duurzaam

Is het budget van je Google of Facebook campagne op? Dan krijgt niemand je advertenties meer te zien en stoppen de resultaten direct.

Inbound marketing richt zich op organisch gevonden worden in de zoekresultaten van Google. Hierdoor gaan de resultaten mogelijk nog jaren door, ook al wordt er niet meer in geïnvesteerd.

Meetbaar

Doordat potentiële klanten gevolgd worden in hun klantreis door de website, kan een inbound marketeer precies zien wat aanslaat bij de doelgroep en wat niet. Door deze inzichten leert het bedrijf zijn doelgroep steeds beter kennen en kunnen ze deze steeds beter bedienen.

Nog meer voordelen van inbound marketing? Wij hebben de 14 grootste voordelen voor je op een rij gezet in een handige PDF!

Onze werkwijze

Ok, inbound marketing draait dus om het creëren van relevante content voor de doelgroep, met als doel deze te informeren en uiteindelijk te converteren naar klanten. Maar hoe ziet dit proces er dan concreet uit wanneer je er voor kiest om je inbound marketing uit te besteden aan Leadsupply? We werken in de volgende vijf stappen:

U

1. Research

In de eerste fase stellen we de buyer persona op voor jouw product of dienst. We doen een nulmeting, brengen de huidige content in kaart en analyseren de online vindbaarheid van je website (SEO).

h

2. Strategie

Aan de hand van het onderzoek en de nulmetingen stellen we een strategie op voor de optimalisatie van de huidige website en bepalen we op welke keywords en topic clusters we ons zullen focussen voor contentcreatie.

3. Contentcreatie

Vervolgens gaan we deze strategie in de praktijk brengen. We gaan aan de slag met Super Vette Content, blogs en webteksten om de vindbaarheid te vergroten en creëren content offers om bezoekers te converteren naar leads.

4. Distributie

Na creatie publiceren we de content op jouw website en starten we met e-mailmarketing en social media. We monitoren de voortgang en optimaliseren waar mogelijk voor nóg meer resultaat. Ook doen we op creatieve outreach naar externe media voor maximaal resultaat.

5. Resultaten analyseren

Na uitrol van de eerste campagne analyseren we de resultaten. Wat ging goed? Wat sloeg aan bij de doelgroep en wat niet? Deze informatie nemen we mee voor de creatie van de volgende campagne. Zo leren we de doelgroep steeds beter kennen en kunnen we deze steeds beter bedienen.

Inbound marketing met HubSpot

Bij Leadsupply werken we exclusief met marketing automation software HubSpot. HubSpot is een one stop inbound marketing, sales platform én CMS.

Het grote voordeel van het gebruik van een all-in-one oplossing is dat alle activiteiten aan elkaar gekoppeld zijn, waardoor we de resultaten perfect kunnen meten en optimaliseren.

Kennis van inbound marketing

Inbound marketing draait om het delen van kennis. Lees hier onze blogs:

Inbound marketing uitbesteden?

Inbound marketing is niet alleen een duurzame strategie voor online leadgeneratie. Door actief te werken aan thought leadership leren bedrijven hun klanten écht kennen en weten ze eenmalige bezoekers om te zetten tot levenslange promotors van hun organisatie.
Ben je overtuigd van de kracht van inbound marketing voor B2B? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Leadsupply

Parade 16
5211 KL ‘s-Hertogenbosch

T. 073 689 1000
E. info@leadsupply.nl

Volg ons