5 manieren om website bezoekers te converteren naar leads

Je website wordt elke dag door een flink aantal mensen bezocht, maar slechts een enkeling neemt contact met je op. Herkenbaar? In deze blog leggen we uit hoe je anonieme websitebezoekers effectief converteert naar nieuwe leads.

Wanneer anonieme bezoekers hun contactgegevens achterlaten spreken we van conversie. Website bezoekers converteren naar leads kan op veel manieren. In dit artikel lichten we onze vijf favorieten uit die wij inzetten in onze inbound marketing activiteiten.

1. Contactformulier

De meest traditionele vorm om online conversie mogelijk te maken op je eigen website is door middel van een contactformulier. Wanneer bezoekers interesse hebben in de dienstverlening die jij aanbiedt, kunnen ze op eigen initiatief contact met je opnemen.

Meestal wordt het contactformulier op een aparte contactpagina gezet en wordt er vanaf andere plaatsen vanuit de website gelinkt naar deze pagina door middel van buttons of andere call to actions.

Contactformulier

Biedt jouw onderneming meerdere diensten aan? Een tip is dan om op elke dienstenpagina een apart contactformulier te plaatsen. Zo weet je meteen in welke dienst een bezoeker waarschijnlijk geïnteresseerd is wanneer hij het formulier invult, wat je een voorsprong geeft tijdens de opvolging.

Een contactformulier is een must-have voor elke bedrijfswebsite. Wel is het een erg passieve vorm van online leadgeneratie. Je wacht namelijk tot bezoekers uit eigen beweging hun contactgegevens achterlaten. Verderop in dit artikel bespreken we spannendere conversiemogelijkheden.

2. Online tool

Krijg je vaak dezelfde vragen over je dienstverlening? Vang deze dan proactief op door middel van een online tool in de vorm een vragenlijst. Eentje waarvan je bezoeker denkt “Hey! Dat is handig!”.

Zo heeft app-bouwer Myler Media bijvoorbeeld een vragenlijst op de homepage staan waarbij bezoekers kunnen uitrekenen hoeveel het kost om de app te maken die zij in gedachten hebben.

Conversie verhogen met online tool

Bij de laatste stap wordt de bezoeker gevraagd zijn e-mailadres achter te laten waarna hij een op-maat-gemaakte prijsindicatie toegestuurd krijgt.

De gedachte hierachter is dat een bezoeker al veel moeite en tijd heeft geïnvesteerd met het invullen van alle vragen. Het invullen van het e-mailadres is dan nog maar een kleine stap.

3. Nieuwsbrief

Een contactpagina en online tool zoals hierboven beschreven zijn oplossingen voor bezoekers die al diep in de funnel zitten: ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem en nemen contact met je op om de dienstverlening te bespreken.

Maar niet elke bezoeker is meteen klaar om tot aanschaf over te gaan. Veel bezoekers zijn bijvoorbeeld in de oriënterende fase of zoeken een antwoord op een vraag. Wellicht zijn ze via de zoekmachine van Google op één van je blog-artikelen belandt. Zo’n artikel zal ze misschien de antwoorden geven die ze zoeken, maar dan nog is hij/zij in veel gevallen niet klaar om een definitieve keuze te maken.

Wacht je dan af tot ze uit zichzelf weer terugkomen naar je website wanneer ze wel klaar zijn voor aanschaf? Dat kan. Maar effectiever is om in contact te blijven. Bijvoorbeeld met een nieuwsbrief!

Door regelmatig een update te sturen, blijf je top of mind en vergroot je de kans op toekomstige sales. Daarnaast is het een goede manier om upselling of herhaalaankopen te stimuleren.

Om nieuwsbriefinschrijvingen te genereren kun je een klein formuliertje toevoegen aan webpagina’s die bezocht worden door mensen met een oriënterend of informerend doel. Dit zijn bijvoorbeeld je blogberichten of de homepage.

Aan het eind van onze blogberichten staat bijvoorbeeld dit formulier. Op deze manier zorgen we dat we onze eenmalige bezoekers niet voor altijd kwijt zijn.

Nieuwsbriefinschrijvingen verhogen

4. Lead flow

Om de aandacht van de bezoeker te trekken kunnen we lead flows inzetten. Dit zijn dynamische contactformulieren die op basis van een trigger verschijnen.

In ons geval hebben we gekozen voor een contactformulier dat rechtsonderin omhoog komt wanneer de bezoeker vijftig procent van de pagina bekeken heeft. Maar er kan ook gekozen worden voor een volledige schermovername of kan de trigger zijn dat een bezoeker met zijn muis richting het kruisje gaat om de pagina af te sluiten.

Leadflows gebruiken voor meer conversie op je website

Een lead flow werkt het best in twee stappen: eerst stel je de bezoeker een vraag, daarna vraag je hem naar zijn gegevens. Wanneer de bezoeker in bovenstaand voorbeeld op de button drukt, verschijnt het volgende contactformulier.

Lead flow stap 2

5. Gated content

Met gated content bedoelen we content die een bezoeker kan downloaden in ruil voor zijn contactgegevens. Vaak is dit content van zeer hoge kwaliteit waarvan bezoekers het bijna té bizar vinden dat jij dit ‘gratis’ weggeeft. Je kunt bij gated content bijvoorbeeld denken aan e-books, templates of checklists.

Het nadeel van gated content is dat het niet toegankelijk is voor Google en je er dus niet organisch op gevonden kan worden. Je zal dus in je ungated content moeten verwijzen naar je gated content door middel van call to actions of lead flows.

Een voorbeeld is ons blogartikel over telemarketing tips. Hier komt veel organisch verkeer op binnen. In de tekst is een call-to-action opgenomen naar een voorbeeld van een belscript voor koude acquisitie. Via deze blog sturen we bezoekers door naar het voorbeeld, waarna de conversie van anonieme bezoeker naar lead plaatsvindt.

Gated Content

Anonieme bezoekers converteren

We hopen je met deze vijf tips geïnspireerd te hebben om je online leadgeneratie een boost te geven. Wacht niet tot bezoekers contact met jou opnemen, maar geef ze verschillende mogelijkheden om hun gegevens achter te laten.

Benieuwd hoe wij jouw website beoordelen? Vraag dan onze gratis B2B website analyse aan!

Website Analyse

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen

6 onmisbare pagina’s voor een ijzersterke bedrijfswebsite

6 onmisbare pagina's voor een ijzersterke bedrijfswebsite Ben je van plan een nieuwe bedrijfswebsite te (laten) maken? Of vraag je je af welke pagina’s je nog allemaal kunt toevoegen aan je huidige website? Stop! In dit artikel vertellen we je welke...