Hoe maak je een bedrijfswebsite? [6 Onmisbare pagina's]

Ben je van plan een nieuwe bedrijfswebsite te (laten) maken? Of vraag je je af welke pagina’s je nog allemaal kunt toevoegen aan je huidige website? In dit artikel vertellen we je welke pagina’s je écht nodig hebt.

Een bedrijfswebsite wordt vaak onnodig ingewikkeld gemaakt. Er worden allerlei pagina’s toegevoegd waardoor het steeds drukker wordt op jouw kleine stukje internet.

Maar bezoekers zijn in het merendeel van je webpagina’s helemaal niet geïnteresseerd.

Eigenlijk zijn er maar vier zaken die je bezoekers willen weten:

  • Wat doet dit bedrijf?
  • Kunnen ze dit goed?
  • Kan ik dit bedrijf vertrouwen?
  • Hoe kan ik dit bedrijf bereiken?

Om antwoord te bieden op deze vragen zijn slechts zes pagina’s van belang:

  1. Homepage
  2. Diensten
  3. Cases
  4. Over Ons
  5. Blog
  6. Contact

In dit artikel leggen we het belang van elke pagina uit en geven we tips om deze optimaal in te richten.

1. Homepage

Elke website heeft een homepage. Dit is de url zonder tekst daar nog achteraan. In ons geval is dat dus Leadsupply.nl.

 

Een goede homepage dient als landingspagina voor nieuwe bezoekers en biedt ingangen naar alle belangrijke pagina’s op een bedrijfswebsite. Hiermee geeft een homepage kort antwoord op alle vragen die een bezoeker wil weten.

Praktische tip: Is de dienstverlening van jouw bedrijf in één woord samen te vatten? Een SEO tip is om de homepage te optimaliseren op basis van dit zoekwoord: zet het woord in de H1 en meta-title, als alt-tag van een afbeelding en gebruik het een aantal keer in je tekst. Daarnaast optimaliseer je natuurlijk ook voor je bedrijfsnaam.

Benieuwd hoe je meer klanten uit je website haalt? Download onze Gids

website design

2. Diensten

Op je dienstenpagina toon je alle diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Zo weten bezoekers zonder veel moeite of zij interesse hebben om jouw website verder te bekijken.

Deze pagina is belangrijk om het antwoord te geven op de vraag ‘Wat doet dit bedrijf?’. Op deze pagina leg je per dienst uit wat elke dienst inhoudt en welke werkwijze jouw bedrijf hanteert.

Praktische tip: Biedt jouw bedrijf meerdere diensten aan? Dan adviseren we om per dienst een aparte pagina aan te maken. We adviseren je om bijvoorbeeld een uitgebreide pagina aan te maken omtrent een specifieke dienst, zoals wij gedaan hebben omtrent het onderwerp B2B inbound marketing.

Praktische tip #2: Onderzoek welke woorden jouw doelgroep gebruikt wanneer ze op zoek gaan naar jouw dienstverlening. Biedt je bijvoorbeeld “Webdesign” aan, noem je dienst dan ook zo en niet “Online identiteit”. Zo is het voor de bezoeker snel duidelijk wat je doet en is het beter voor je online vindbaarheid.

3. Cases

Op de cases-pagina toon je verhalen van tevreden klanten. Je vertelt hier wat voor soort bedrijf je op wat voor manier geholpen hebt en toont (waar mogelijk) resultaten.

De cases pagina geeft antwoord op de vraag ‘Kunnen ze dit goed?’. Door de succesverhalen op deze pagina te bekijken, krijgt de bezoeker een beeld van wat te verwachten als hij of zij jouw dienstverlening afneemt.

Praktische tip: Vraag het bedrijf waar jij een case over schrijft om een quote over de samenwerking te geven en voeg deze toe. Je kunt zelf wel vertellen hoe geweldig jouw dienstverlening is, maar uit de mond van een onafhankelijke partij is het veel krachtiger.

4. Over ons

Op de over ons-pagina beschrijf je kort de geschiedenis van het bedrijf en de groei door de jaren heen. Je vertelt over behaalde successen, de missie en visie en je laat de mensen achter het bedrijf zien.

Deze pagina dient om de vraag ‘Kan ik dit bedrijf vertrouwen?’ te beantwoorden. Laat daarom op deze pagina foto’s zien van het bedrijfspand en de werknemers, vertel wie er allemaal werkt en voeg linkjes naar social media profielen toe.

Bedrijfswebsite: about us

5. Blog

Door blogartikelen te schrijven, deel je informatie over specifieke onderwerpen binnen jouw dienstverlening of branche. Daarnaast is een blog een goede manier om meer bezoekers organisch naar de website te laten komen.

Door op je blog te laten zien dat jij verstand hebt van je dienstverlening – sterker nog: dat je de expert bent binnen jouw vakgebied! – beantwoord je de vraag ‘Kunnen ze dit goed?’.

Praktische tip: Refereer en link in je blogartikelen naar je cases. Door meteen een praktisch voorbeeld te tonen laat je zien dat je niet alleen de theorie beheerst, maar dat je het ook in de praktijk weet te brengen.

6. Contact

De contactpagina is de belangrijkste pagina van iedere bedrijfswebsite. Als we er maar één mochten kiezen, dan zou het deze zijn.

Je kan bezoekers namelijk de beste informatie van de wereld geven en duizenden bezoekers per dag genereren, maar als ze geen contact met je kunnen opnemen zullen ze nooit een dienst bij je afnemen.

Deze pagina geeft antwoord op de laatste vraag ‘Hoe kan ik dit bedrijf bereiken?’. Een contactpagina bevat op zijn minst een e-mailadres of telefoonnummer.

Wil je het helemaal compleet maken, voeg dan deze informatie toe aan je contactpagina:

  • Bezoekadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Social media kanalen
  • Locatie op Google Maps kaart
  • Contactformulier

Praktische tip: Voeg ook op elke dienstenpagina een contactformulier toe. Dit vergroot de kans op conversie doordat de bezoeker niet op eigen beweging naar je contactpagina hoeft te navigeren.

Haal meer uit je bedrijfswebsite

In dit artikel hebben we de 6 essentiële pagina’s besproken die iedere bedrijfswebsite zou moeten hebben. Wil je meer tips en tricks over hoe je een goede B2B website maakt

Of ben je benieuwd hoe je meer leads uit je bedrijfswebsite haalt? Download onze Gids 'Hoe genereer je inbound leads?

Inbound leads genereren

 

Subscribe