Hoe schrijf je een blog? Doe het met deze 17 tips

Blog artikelen zijn een geweldig manier om meer relevant verkeer richting je website te genereren. Wel komt er iets meer bij kijken dan alleen je gedachten uittypen en deze online te zetten.

Je wilt meer relevant verkeer naar je website trekken en dit vervolgens converteren naar nieuwe klanten. Daarom heb je besloten om te starten met bloggen. Goed plan! Maar nu vraag je je af hoe je een blog schrijft? In dit artikel geven krijg je 17 praktische tips!

Hoe schrijf je een blog?

Een goede blog schrijven, hoe doe je dat? 

Je schrijft een goede blog in drie fases: 

  1. Voorbereiding
  2. Schrijven
  3. Publiceren

Stap 1: voorbereiding van je blog

Zoals met zoveel dingen in het leven, begint ook het schrijven van een goede blog met de juiste voorbereiding.

1. Stel een content kalender op

Zoek je naar structuur en consistentie? Dan is het handig om een content kalender op te stellen. Denk voordat je je blog gaat schrijven goed na over de titel en op welke zoekwoorden je je focust. Een content kalender laat je hierbij stilstaan voordat je gaat schrijven. 

Interesse in een stukje structuur in de uitvoering van je blogcreaties? Download dan onderstaande template:

Hoe schrijf je een blog: Content kalender CTA

2. Bepaal je doelgroep

Voor wie ga je schrijven? Wij raden aan je blogs te schrijven voor een doelgroep die verband houdt met je dienstverlening. Zo schrijven wij op onze blog bijvoorbeeld over zaken die te maken hebben met inbound marketing en online leadgeneratie en richten we ons voornamelijk tot B2B.

Stephen King zegt in zijn boek Over Leven en Schrijven dat hij altijd zijn ideale lezer in gedachten heeft wanneer hij schrijft – zijn vrouw. Hij stelt zich constant voor hoe zij een zin zal lezen en of ze om een bepaald stukje zal lachen. Kijk naar je huidige klantenbestand, of naar je ideale klant, en bepaal hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden, wat hen interesseert en wat hen raakt.

Hoe schrijf je een blog: Buyer persona template

3. Stel een doel

Wat wil je bereiken met je blogs? Als je meer naamsbekendheid wilt of wil werken aan je thought leadership, kan je doel zijn dat veel mensen je bericht lezen en het delen via hun persoonlijke social media kanalen.

Maar waarschijnlijker is dat je een blog publiceert om meer verkeer naar je website te genereren, om dit vervolgens te converteren naar leads voor je dienstverlening of verkopen uit je webshop. Dan is het lezen van je blog niet het einddoel, maar de actie die daarop volgt.

Een blogartikel bevindt zich over het algemeen (binnen de B2B buyers journey) in de awareness fase: een potentiële bezoeker heeft een bepaalde vraag waar hij of zij antwoord op wil – hij is er (nog) niet op uit om iets te kopen.

Om die reden adviseren wij om bezoekers vanuit je blogartikelen niet door te sturen naar je contact- of dienstenpagina, maar om contactgegevens van je lezers los te krijgen en via e-mail automation touchpoints te creëren om uiteindelijk over te gaan tot verkoop of een salesgesprek.

Hoe schrijf je een blog: doelen stellen voor je blog

4. Kies een onderwerp

Nu je weet voor wie je schrijft en met welk doel, is het tijd om te bepalen waar je over gaat schrijven. Gaat je website over een bepaalde dienstverlening in de ICT, schrijf dan over zaken die daar mee te maken hebben. Zaken die spelen bij je eerder genoemde doelgroep.

Ideeën bedenken om over te bloggen kan op veel verschillende manieren.

Een paar tips:

  • Voer keyword onderzoek uit
  • Bekijk welke termen populair zijn in jouw industrie via Google News of BuzzSumo
  • Kijk waar je concurrenten over bloggen
  • Vraag je verkopers of klantenservice welke vragen zij vaak horen
  • Vraag je huidige klanten wat zij zouden willen weten/leren
  • Verzamel tegenwerpingen waarom mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening of producten

We adviseren om één onderwerp te kiezen om een artikel aan te wijden en daar één keyword bij te vinden waar je je op focust voor je SEO. Zo richt dit artikel zich bijvoorbeeld op het long tail keyword “hoe schrijf ik een blog”, waar gemiddeld 90 keer in de maand op gezocht wordt.

Hoe schrijf je een blog: blog onderwerpen

5. Een blog schrijven doe je voor je lezer, niet voor Google

Onthoud altijd voor wie je je blog schrijft. Het komt vaak voor dat mensen een blog schrijven speciaal voor Google. Deze blogs zijn vaak niet goed leesbaar.

Dit soort artikelen bevatten vaak rare kopjes en dezelfde zoekwoorden komen te vaak terug.

Het is wel belangrijk om je blogs te optimaliseren voor Google, maar houd altijd in gedachte voor wie je de blog schrijft!

Hoe schrijf je een blog - een blog schrijven doe je voor je lezer, niet voor Google

Stap 2: je blog schrijven

Zo, de voorbereiding zit er op. Je weet voor wie je gaat schrijven, met welk doel en waar je het over gaat hebben. Tijd om de tekstverwerker te openen en aan de slag te gaan met je blog artikel. 

 

6. Logische indeling

Wat moet er allemaal in een blog?

Zoals een film ook begint met een inleiding, een middenstuk en een slot, kun je dezelfde structuur hanteren voor je blogbericht. In de inleiding vertel je welke vraag je gaat beantwoorden, in het middenstuk geef je antwoord en in het slot staat een samenvatting van wat de lezer geleerd heeft.

Beantwoord je een vraag waar je slechts een kort antwoord op kunt geven, dan kun je er voor kiezen om na het middenstuk nog wat extra verdieping te geven. De lezer kan dan zelf bepalen of hij na het vinden van het antwoord op zijn vraag nog verder willen lezen.

 

7. Voldoende afwisseling

Een scherm vol tekst leest niet fijn. Ziet jouw blog er visueel niet aantrekkelijk uit, dan klikt de lezer jouw pagina weg en gaat hij op zoek naar een andere aanbieder.

Zorg daarom voor voldoende afwisseling!

Schrijf korte alinea’s, gebruik tussenkopjes, lijstjes, witruimte, opsommingen en vet- en schuingedrukte woorden en wissel tekst af met afbeeldingen.

Om het tastbaar te maken: in onderstaande afbeelding staat twee keer dezelfde tekst. Welke leest fijner..?

Hoe schrijf je een blog: webpagina styling

 

8. Wees to the point

Een informatieve blog is iets anders dan een roman. Vertel niet je hele levensverhaal in je blog en maak korte zinnen. Je lezer is op zoek naar informatie, niet naar literaire hoogstandjes.

 

9. Verwijs naar eerder werk

Je hoeft niet elke term opnieuw uit te leggen en voor verdieping kun je refereren naar ouder werk. Neem dus linkjes op naar oude blog artikelen die verband houden met onderwerp van het artikel dat je nu aan het schrijven bent.

Zo houdt je bezoekers langer op je site, kun je meer informatie delen en wordt de kans op conversie groter.

10. Call-to-action

Is het doel van je artikel om lezers door te verwijzen naar een downloadable of ze te laten inschrijven voor een nieuwsbrief? Zorg dan dat je ze deze mogelijkheid biedt door call-to-actions toe te voegen aan je blogbericht.

Een call-to-action kan een plaatje zijn, een link in de tekst, een lead flow, een scherm overlay of… je hoort het al, er zijn honderden manieren om je linkje onder de aandacht te brengen. Test en bepaal wat werkt voor jouw blog!

11. Schrijf een monsterartikel

Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af wat een monsterartikel is?

Een monsterartikel is een zeer uitgebreide blog van meer dan 2000 woorden. Dit werkt zo goed omdat in zo'n compleet artikel je expertise goed naar voren komt. Uit onderzoek blijkt dat blogs van meer dan 2000 woorden het vaakst een top 10 positie scoren.

Stel jezelf de vraag of zo'n uitgebreid artikel past bij de intentie van je lezer. Schrijf niet om het schrijven zelf, maar geef een uitgebreid en volledig antwoord!

 

12. Overtuig door middel van copywriting

Schrijf actief en maak gebruik van korte, krachtige zinnen met actieve werkwoorden. Vermijd overbodige woorden en maak je tekst zo helder en duidelijk mogelijk. Actief schrijven is een essentieel onderdeel van succesvolle copywriting. Het enthousiasmeert je lezer en zorgt voor meer conversie.

Nu je blog klaar is en je er hard aan hebt gewerkt, wil je dat het beloond wordt met conversies. Het converteren van je lezers is geen eenvoudige taak. Maar wees gerust, we hebben 27 tips samengesteld waarmee je je lezer kunt overtuigen en zorgen voor een hogere conversieratio.

Met deze tips kun je jouw blog nog waardevoller maken voor je lezers en ze aanzetten tot de gewenste actie. Of het nu gaat om het downloaden van een e-book, inschrijven voor een nieuwsbrief of het maken van een aankoop, met de juiste overtuigende schrijfwijze kun je de gewenste resultaten behalen.

Blijf altijd actief schrijven en gebruik deze tips om je blog nog effectiever te maken. Door je lezers te enthousiasmeren en te overtuigen, vergroot je de kans op conversie. Dus blijf je content updaten en optimaliseren om het maximale resultaat te behalen uit je blog.

Stap 3: je blog publiceren

Wanneer je je blog geschreven hebt, is het tijd voor de publicatie. Hier komt meer bij kijken dan alleen het online zetten van je tekst. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je blog goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat het gemakkelijk vindbaar is voor je doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk om je blog te delen op verschillende kanalen, zoals social media en je nieuwsbrief, om ervoor te zorgen dat het een groot bereik heeft. 

13. Metagegevens

Aan elke webpagina kun je een meta-titel en meta-omschrijving toevoegen. Ook aan je blogberichten dus. Hiermee geef je zoekmachines een suggestie om als titel en samenvatting te tonen in de zoekresultaten.

Hoe schrijf ik een blog: Meta tags

Omschrijvingen dienen uit maximaal 155 tekens te bestaan en titels uit maximaal 575 pixels (ongeveer 65 tekens). Met deze handige gratis tool kun je kijken hoe jouw metagegevens er in de SERP uit zouden zien.

Geef je geen metagegevens op, dan genereren zoekmachines zelf een omschrijving. Dit pakt in de praktijk meestal niet goed uit.

Schrijf een pakkende titel en omschrijving die jouw blogbericht goed omschrijven en uitnodigen om door te klikken. Met de populaire Yoast plugin voor WordPress kun je dit gemakkelijk toevoegen aan elk blogbericht.

In 9 stappen je pagina SEO proof met onze On-Page SEO Template

 

14. URL

Er zijn aardig wat SEO trucjes bekend die ervoor zorgen dat je blog sneller geïndexeerd wordt en dat het hoger scoort op het keyword waar je wilt dat het op gevonden wordt. Eén daarvan is door je belangrijkste keyword in de url op te nemen.

Zoals eerder aangegeven is het keyword waar dit blogbericht zich op focust ‘hoe schrijf ik een blog’. Om deze reden is de url van dit bericht …/blog/hoe-schrijf-ik-een-blog

15. Indexatie aanvragen

Een andere manier om je blogbericht sneller te laten indexeren, is door deze handmatig aan te melden in Google Search Console.

Geef je link op in de balk bovenin en klik vervolgens op ‘Indexatie aanvragen’. Het is echter geen garantie dat het ook daadwerkelijk gebeurd.

Blog aanmelden in Google Search Console

 

16. Social sharing

Als het goed is heb je een blogbericht geschreven waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Vergeet het blogbericht dus niet te delen op je social media kanalen en het op te nemen in je nieuwsbrief. 

Kijk ook eens naar de opties die Linkedin je biedt. Verspreid je content eens via dit social media platform. 

17. Blijf je content updaten

De blog is geschreven, geïndexeerd en klaar om gelezen te worden. Waarom dan deze extra tip? Omdat deze tip gewoon te waardevol is om niet te delen!

Het blijven updaten van je blogs noemt men ook wel content-optimalisatie. Blijf na je publicatie nieuwe inzichten toevoegen of breng andere SEO-gerichte verbeteringen aan. Breid je blog uit met een extra tip en verbeter de leesbaarheid van je blog. 

Google zal je harde werk belonen. De zoekmachine beschouwt 'verse' content als waardevoller. Hierdoor verbetert de positie van je artikel en zal je doelgroep je blog meer lezen. Want hier doe je het voor. 

Hoe schrijf je een blog: de conclusie

Een blog schrijven, hoe doe je dat? Op deze vraag kreeg je een uitgebreid antwoord in dit artikel. 

Zoals je hebt gezien moet je aan een hoop zaken denken. Hier een makkelijk overzicht van de tips. Maak bijvoorbeeld een screenshot. Zo heb je de tips altijd bij je wanneer je start met het schrijven van een blog: 

  • Bepaal je doelgroep
  • Stel een doel
  • Kies een onderwerp 
  • Een blog schrijven doe je voor je lezer, niet voor Google
  • Logische indeling
  • Voldoende afwisseling
  • Wees to the point
  • Verwijs naar eerder werk
  • Call-to-action
  • Schrijf monsterartikelen
  • Schrijf actief
  • Metagegevens
  • URL
  • Indexatie aanvragen
  • Social sharing
  • Blijf je content updaten

Aan de slag!

Je gaat nu aan de slag met het schrijven van je blog artikel. Maar hoe zorg je ervoor dat je in contact blijft en bezoekers aan je bindt? In onze "Gids voor de B2B marketeer: Hoe genereer je inbound leads?" leggen we je precies uit hoe je inbound leads genereert voor jouw organisatie. 

Inbound leads genereren  

 

Subscribe