Hoe schrijf ik een blog? Doe het met deze 12 tips!

Blogartikelen zijn een geweldig manier om meer relevant verkeer voor je website te genereren. Wel komt er meer bij kijken dan alleen je gedachten uittypen en deze online te zetten.

Je wilt meer relevant verkeer naar je website trekken en dit vervolgens converteren naar nieuwe klanten. Daarom heb je besloten om te starten met bloggen. Goed plan! Maar hoe schrijf je een blog? In dit artikel geven we je 12 praktische tips!

Een goede blog schrijf je in drie stappen:

  1. Voorbereiding
  2. Schrijven
  3. Publicatie

Stap 1: De voorbereiding

Zoals met zoveel dingen in het leven, begint ook een goede blog met de juiste voorbereiding.

1. Bepaal je doelgroep

Voor wie ga je schrijven? Wij raden aan je blogs te schrijven voor een doelgroep die verband houdt met je dienstverlening. Zo schrijven wij op onze blog bijvoorbeeld over zaken die te maken hebben met online marketing en leadgeneratie en richten we ons voornamelijk op B2B.

Stephen King zegt in zijn boek Over Leven en Schrijven dat hij altijd zijn ideale lezer in gedachten heeft wanneer hij schrijft – zijn vrouw. Hij stelt zich constant voor hoe zij een zin zal lezen en of ze om een bepaald stukje zal lachen. Kijk naar je huidige klantenbestand, of naar je ideale klant, en bepaal hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden, wat hen interesseert en wat hen raakt.

Voor wie ga je bloggen?

2. Stel een doel

Wat wil je bereiken met je blogs? Als je meer naamsbekendheid wilt of wil werken aan je thought leadership, kan je doel zijn dat veel mensen je bericht lezen en het delen via hun persoonlijke social media kanalen.

Maar waarschijnlijker is dat je een blog publiceert om meer verkeer naar je website te genereren, om dit vervolgens te converteren naar leads voor je dienstverlening of verkopen uit je webshop. Dan is het lezen van je blog niet het einddoel, maar de actie die daarop volgt.

Een blogartikel bevindt zich over het algemeen in de awareness fase: een potentiële bezoeker heeft een bepaalde vraag waar hij of zij antwoord op wil – hij is er niet op uit om iets te kopen.

Om die reden adviseren wij om bezoekers vanuit je blogartikelen niet door te sturen naar je contact- of dienstenpagina, maar om contactgegevens van je lezers los te krijgen en via e-mail automation touchpoints te creëren om uiteindelijk over te gaan tot verkoop of een salesgesprek.

Tip: Benieuwd hoe je dat doet? Lees dan onze blog “5 manieren om anonieme bezoekers te converteren naar leads”

Doelen stellen voor je blog

3. Kies een onderwerp

Nu je weet voor wie je schrijft en met welk doel, is het tijd om te bepalen waar je over gaat schrijven. Gaat je website over een bepaalde dienstverlening in de ICT, schrijf dan over zaken die daar mee te maken hebben. Zaken die spelen bij je eerder genoemde doelgroep.

Ideeën bedenken om over te bloggen kan op veel verschillende manieren.

Een paar tips:

  • Kijk waar je concurrenten over bloggen
  • Voer keyword onderzoek uit
  • Bekijk welke termen populair zijn in jouw industrie via Google News of BuzzSumo
  • Vraag je verkopers of klantenservice welke vragen zij vaak horen
  • Vraag je huidige klanten wat zij zouden willen weten/leren
  • Verzamel tegenwerpingen waarom mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening of producten

We adviseren om één onderwerp te kiezen om een artikel aan te wijden en daar één keyword bij te vinden waar je je op focust voor je SEO. Zo richt dit artikel zich bijvoorbeeld op het long tail keyword “hoe schrijf je een blog”, waar gemiddeld 210 keer in de maand op gezocht wordt.

Blog onderwerpen

Stap 2: Schrijven van het blogbericht

Zo, de voorbereiding zit er op. Je weet voor wie je gaat schrijven, met welk doel en waar je het over gaat hebben. Tijd om de tekstverwerker te openen!

4. Logische indeling

Zoals een film ook begint met een inleiding, een middenstuk en een slot, kun je dezelfde structuur hanteren voor je blogbericht. In de inleiding vertel je welke vraag je gaat beantwoorden, in het middenstuk geef je antwoord en in het slot staat een samenvatting van wat de lezer geleerd heeft.

Beantwoord je een vraag waar je slechts een kort antwoord op kunt geven, dan kun je er voor kiezen om na het middenstuk nog wat extra verdieping te geven. De lezer kan dan zelf bepalen of hij na het vinden van het antwoord op zijn vraag nog verder willen lezen.

5. Voldoende afwisseling

Een scherm vol tekst leest niet fijn. Ziet jouw blog er visueel niet aantrekkelijk uit, dan klikt de lezer jouw pagina weg en gaat hij op zoek naar een andere aanbieder.

Zorg daarom voor voldoende afwisseling!

Schrijf korte alinea’s, gebruik tussenkopjes, lijstjes, witruimte, opsommingen en vet- en schuingedrukte woorden en wissel tekst af met afbeeldingen.

Om het tastbaar te maken: in onderstaande afbeelding staat twee keer dezelfde tekst. Welke leest fijner..?

Opmaak blog

6. Wees to the point

Een informatieve blog is iets anders dan een roman. Vertel niet je hele levensverhaal in je blog en maak korte zinnen. Je lezer is op zoek naar informatie, niet naar literaire hoogstandjes.

7. Verwijs naar eerder werk

Je hoeft niet elke term opnieuw uit te leggen en voor verdieping kun je refereren naar ouder werk. Neem dus linkjes op naar oude blogs die verband houden met onderwerp van het artikel dat je nu aan het schrijven bent.

Zo houdt je bezoekers langer op je site en wordt de kans voor conversie groter.

Gebruik links om te verwijzen naar andere webpagina's

8. Call-to-action

Is het doel van je artikel om lezers door te verwijzen naar een downloadable of ze te laten inschrijven voor een nieuwsbrief? Zorg dan dat je ze deze mogelijkheid biedt door call-to-actions toe te voegen aan je blogbericht.

Een call-to-action kan een plaatje zijn, een link in de tekst, een lead flow, een scherm overlay of… je hoort het al, er zijn honderden manieren om je linkje onder de aandacht te brengen. Test en bepaal wat werkt voor jouw blog!

Stap 3: Publicatie

Wanneer je je blog geschreven hebt, is het tijd voor de publicatie. Hier komt wel nog íets meer bij kijken dan alleen online zetten van je tekst.

9. Metagegevens

Aan elke webpagina kun je een meta-titel en meta-omschrijving toevoegen. Ook aan je blogberichten dus. Hiermee geef je zoekmachines een suggestie om als titel en samenvatting te tonen in de zoekresultaten.

Meta-omschrijving en meta-titel

Omschrijvingen dienen uit maximaal 155 tekens te bestaan en titels uit maximaal 575 pixels (ongeveer 60 tekens). Geef je geen metagegevens op, dan genereren zoekmachines zelf een omschrijving. Dit pakt in de praktijk meestal niet goed uit.

Schrijf een pakkende titel en omschrijving die jouw blogbericht goed omschrijven en uitnodigen om door te klikken. Met de populaire Yoast plugin voor WordPress kun je dit gemakkelijk toevoegen aan elk blogbericht.

10. URL

Er zijn aardig wat SEO trucjes bekend die ervoor zorgen dat je blog sneller geïndexeerd wordt en dat het hoger scoort op het keyword waar je wilt dat het op gevonden wordt. Eén daarvan is door je belangrijkste keyword in de url op te nemen.

Zoals eerder aangegeven is het keyword waar dit blogbericht zich op focust ‘hoe schrijf je een blog’. Om deze reden is de url van dit bericht …/blog/hoe-schrijf-je-een-blog

Tip: Lees ook onze blog “11 SEO tips om de vindbaarheid van je website te vergroten”

11. Indexatie aanvragen

Een andere manier om je blogbericht sneller te laten indexeren, is door het handmatig aan te melden in Google Search Console.

Geef je link op in de balk bovenin en klik vervolgens op ‘Indexatie aanvragen’. Dit is echter geen garantie dat het ook echt daadwerkelijk gebeurd.

Blog aanmelden in Google Search Console

12. Social sharing

Als het goed is heb je een blogbericht geschreven waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Vergeet het blogbericht dus niet te delen op je social media kanalen en het op te nemen in je nieuwsbrief.

Conclusie

Zoals je ziet gaat een goede blog schrijven verder dan alleen tekst op papier zetten en deze op je website te plaatsen. En dan is bloggen zelf weer slechts een onderdeel van een online marketing strategie, zoals inbound marketing.

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen

6 onmisbare pagina’s voor een ijzersterke bedrijfswebsite

6 onmisbare pagina's voor een ijzersterke bedrijfswebsite Ben je van plan een nieuwe bedrijfswebsite te (laten) maken? Of vraag je je af welke pagina’s je nog allemaal kunt toevoegen aan je huidige website? Stop! In dit artikel vertellen we je welke...