Inbound of outbound marketing: Welke vorm is geschikt voor mijn business?

We maken onderscheid tussen online en offline marketing, maar ook tussen inbound en outbound marketing. In deze blog leg ik het verschil tussen deze twee vormen uit en vertel ik in welke situaties het beter is om voor de één of de ander te kiezen.

Verschil tussen inbound en outbound marketing

Laten we eerst eens kijken naar de verschillen tussen de twee. Outbound marketing wordt door online marketeers vaak omschreven als de tegenpool van inbound marketing. Er zijn ook duidelijke verschillen te noemen.

 

Inbound marketing

Inbound marketing

Bij inbound marketing staat de klant en de verschillende fases van zijn klantreis centraal. Door middel van relevante content probeert een inbound marketeer zijn prospects in eerste instantie te helpen.

Het eerste contact wordt geïnitieerd vanuit de potentiële klant. Pas wanneer het duidelijk is dat een lead sales qualified is, wordt er een poging gedaan de lead te converteren naar klant.

Tip: lees onze blog “Wat is inbound marketing?” voor een uitgebreide uitleg!

 

Outbound marketing

Outbound marketing

Outbound marketing is een traditionele vorm van klanten werven en gaat uit van een actieve benadering richting prospects. Dit kan bijvoorbeeld door middel van telefonisch contact, maar ook fysiek op straat of online door middel van advertenties.

In het geval van B2B telemarketingde outbound techniek waar Leadsupply in gespecialiseerd is – wordt veelal een adressenbestand geselecteerd en een belscript opgemaakt om zo door agents geprobeerd afspraken in te plannen.

Het contact komt dus in eerste instantie vanuit het bedrijf. Hierdoor wordt de awareness fase overgeslagen.

Inbound vs outbound

Door veel online marketeers wordt behoorlijk neergekeken op outbound strategieën. In 2012 werd zelfs aangekondigd dat het einde van outbound marketing in zicht was. Ze noemen het interruptie marketing en strooien maar al te graag met cijfers waarom dit een hopeloos verouderde vorm is van klantenwerving.

Dat is ook niet gek. Als ik fietsen zou verkopen, zou ik waarschijnlijk ook niemand aanraden een brommer aan te schaffen…

“Elke dag 15 kilometer op en neer naar school? Lekker gaan fietsen, jongen. Dat is gezond!”

Inbound marketing vs outbound marketing

Maar bij Leadsupply bieden we zowel inbound als outbound oplossingen aan. We boeken voor onze B2B klanten succes met beide vormen en kunnen bedrijven daardoor objectief adviseren welke vorm voor hun product, dienst of branche geschikter is.

Laten we eens kijken welke vorm in welke situatie het beste is.

 

Inbound marketing

Weten al veel mensen de weg naar jouw website te vinden, maar blijft het aantal leads dat dit oplevert nog uit? Dan raden we aan zo snel mogelijk te starten met inbound marketing!

Door middel van de inbound marketing funnel converteren marketeers eenmalige bezoekers van je website naar vaste klanten.

Dit doen ze door waardevolle content in alle fasen van de buyer’s journey te ruilen voor contactgegevens. Zo worden anonieme bezoekers geconverteerd naar kwalitatieve leads voor jouw salesteam.

Tip: Benieuwd of je meer uit jouw website kunt halen? Vraag dan onze gratis website analyse aan! Onze specialisten nemen je website handmatig onder de loep en adviseren je op het gebied van SEO, content en online leadgeneratie. Helemaal gratis en voor niets!

 

Outbound marketing

Het kan ook voorkomen dat de doelgroep helemaal geen zoekmachines gebruikt worden om jouw product of dienst te vinden, of dat er een zeer laag zoekvolume zit op de zoektermen die aansluiten bij jouw business is.

Dit kan in verschillende branches het geval zijn:

  • In een markt met een zeer kleine specifieke doelgroep
  • Innovatief (of een compleet nieuw) product of dienst
  • Conservatieve doelgroep

Kortom: Is de doelgroep online niet of nauwelijks te bereiken? Dan raden we aan om te investeren in outbound oplossingen om leads te genereren.

Ook in enkele specifieke situaties is een outbound campagne naar onze ervaring effectiever:

  • Korte deadline voor specifiek aantal leads of afspraken
  • Zeer specifiek (en klein) adressenbestand
  • Oude klanten opnieuw benaderen
  • Tevredenheidsonderzoek ten behoeve van klantbehoud
  • Tijdelijke korting die alleen voor een bepaalde doelgroep geldt

 

Combinatie van inbound en outbound

Gebruiken mensen in jouw branche zoekmachines om de antwoorden op hun vragen te vinden en de diensten of producten die daarbij horen? Dan is inbound marketing waarschijnlijk interessant.

Maar als je website nog weinig autoriteit heeft opgebouwd, kan het wel even duren voordat je (goed) gevonden gaat worden in Google. Zeker als er veel concurrentie is binnen je branche.

Een eerste inbound campagne heeft hierdoor vaak een wat langere aanlooptijd.

Maar de doelstellingen van dit kwartaal moeten wel behaald worden. Er zijn dus op korte termijn wel afspraken – en dus nieuwe leads – nodig!

Als je product of dienst zich ervoor leent, raden we in zo’n situatie aan om alvast aan de slag te gaan met outbound marketing. Zo zullen er op korte termijn afspraken gemaakt worden, terwijl de voorbereidingen worden getroffen voor de inbound campagne.

Na verloop van tijd zullen de inbound leads het dan overnemen van de outbound leads. Dit noemen we de fade in/fade out techniek.

Fade in / Fade out Techniek

 

Objectief over leadgeneratie

In deze blog heb ik je een idee gegeven van de verschillen tussen inbound en outbound marketingen en heb ik een kader geschetst welke oplossingen voor jouw bedrijf mogelijk interessant zijn.

Voor welke vorm je ook kiest, het begint allemaal met een markt- en doelgroeponderzoek. Wil je hier objectief advies in krijgen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen

6 onmisbare pagina’s voor een ijzersterke bedrijfswebsite

6 onmisbare pagina's voor een ijzersterke bedrijfswebsite Ben je van plan een nieuwe bedrijfswebsite te (laten) maken? Of vraag je je af welke pagina’s je nog allemaal kunt toevoegen aan je huidige website? Stop! In dit artikel vertellen we je welke...