11 SEO tips om je website beter vindbaar te maken in Google

Je website beter vindbaar maken doe je door je te optimaliseren voor zoekmachines. SEO noemen we dat. In dit artikel lees je wat SEO is, waarom het lucratief kan zijn om in SEO te investeren en geven we je enkele tips om zelf je online vindbaarheid te vergroten.

Hoe vindt Google mijn website?

Google is met 92% marktaandeel de nummer één zoekmachine ter wereld. Wanneer we praten over online vindbaarheid hebben we het dus meestal over Google en niet over andere zoekmachines als Bing of Yahoo.

Marktaandeel Google

Wil je je website optimaliseren voor Google, dan is het allereerst belangrijk om te begrijpen hoe Google websites vindt en hoe het vervolgens bepaalt op welke plaats jouw website in de zoekresultaten getoond wordt.

Dit gebeurt in drie stappen:

  1. Crawlen
  2. Indexeren
  3. Ranken

De Google Spider speurt continu het web af naar nieuwe webpagina’s. Dit noemen we het crawlen van het web. De bot gaat van link naar link het internet af, kijkt of er wijzigingen gemaakt zijn aan sitemaps die het eerder ontdekt heeft en kijkt naar links die handmatig zijn toegevoegd in Google Search Console.

Is een nieuwe pagina gevonden, dan neemt Google deze op in de SERP (de Search Engine Result Pages, ofwel de zoekresultaten van Google). Deze tweede stap noemen we het indexeren van webpagina’s.

Daarna wordt bepaald op welke positie deze nieuwe pagina getoond moet worden in de SERP. Dit heet ranken.

Het crawlen, indexeren en ranken van pagina’s is een continu proces. Zo wordt de homepage van Leadsupply bijvoorbeeld 5 keer per dag gecrawld. Wanneer Google ziet dat een pagina veranderd is, zal hij deze opnieuw beoordelen en ranken.

Zoekresultaten in de SERP

SEA vs SEO

Voor we ons verder verdiepen in SEO, is het goed om duidelijk te maken dat de SERP bestaat uit zowel organische resultaten als betaalde resultaten. Betaalde resultaten staan bovenaan en herken je aan de afkorting ‘Adv.’ voor de link. Organische zoekresultaten staan daaronder.

SEA vs SEO

Om in de betaalde resultaten te komen, moet je je verdiepen in SEA – Search Engine Advertising. In dit artikel bespreken we enkel de organische (gratis) resultaten.

Wat is SEO?

De positie waarop Google een webpagina toont in de organische zoekresultaten – het ranken van de pagina – is afhankelijk van de waardering voor deze pagina ten opzichte van alle andere webpagina’s over hetzelfde onderwerp.

Sta je op nummer één in Google voor een bepaald zoekwoord (een woord of woordgroep die gebruikers intypen in de zoekmachine van Google), dan betekent dit dat Google jouw webpagina het meest waardevol acht in combinatie met dit zoekwoord.

De positie waarop jouw pagina gerankt wordt is belangrijk, omdat een hogere notering over het algemeen resulteert in meer bezoekers. Ga zelf maar na: als je een vraag stelt aan de zoekmachine, kijk je dan verder dan de eerste drie resultaten die getoond worden?

Uit onderzoek van Advanced Web Ranking wordt duidelijk dat positie één gemiddeld 32% van het organische verkeer binnenhaalt, nummer twee 13%, nummer drie 9% en het daarna al snel richting de 1% gaat. Stel je jezelf als doel om meer organisch verkeer via Google binnen te halen, dan wil je dus hogerop komen in Google: hoe hoger, hoe meer verkeer! Easy.

CTR in de Google SERP per positie

Het optimaliseren van een webpagina, met als doel hoog scoren in de SERP, noemen we SEO – Search Engine Optimization.

Helaas is er geen lijstje van regels beschikbaar waarop je een pagina kunt optimaliseren. Om manipulatie te voorkomen, houdt Google geheim waar ze pagina’s precies op beoordelen.

Maar als algemeen advies geven ze: optimaliseer voor de gebruiker, niet voor Google.

Wanneer je een website optimaliseert voor de gebruiker, kun je jezelf vragen stellen als:

  • Kan de gebruiker veilig surfen op deze website?
  • Vindt de gebruiker wat hij zoekt op deze pagina?
  • Laadt de pagina snel?
  • Is de tekst prettig leesbaar?
  • Wordt deze website als een autoriteit gezien binnen dit onderwerp?

Met dit advies in het achterhoofd, heeft SEO zich door de jaren heen ontwikkeld tot een discipline dat zich grofweg op drie onderwerpen richt:

  • Website-techniek
  • On-site content
  • Autoriteit

In dit artikel vind je per onderwerp een aantal tips, waarmee je zelf je website gratis beter vindbaar kunt maken. Benieuwd waar wij verbetering zien? Vraag dan onze gratis website analyse aan!

vindbaarheid website vergroten

Website-techniek

Goede website-techniek is enorm belangrijk voor een fijne gebruikservaring. Vier zaken waar je op kan letten, wanneer je de vindbaarheid van je website gaan vergroten:

1. Indexatie

Als je je afvraagt ‘Waarom vind ik mijn website niet op Google?’ – dan is het verstandig om eerst eens te kijken naar de indexatie van je website. Vermoed je dat een pagina niet opgenomen wordt in de zoekresultaten? Controleer het door deze zoekopdracht in te tikken in Google: paginatitel site:jouwsite.com

Indexatie controleren

Wil je juist dat een pagina niet opgenomen wordt in de zoekresultaten? Zet dan de code <meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/> in het <head> gedeelte van een webpagina. Met deze tag instrueer je zoekmachines dat deze pagina niet opgenomen dient te worden in de zoekresultaten. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken voor pagina’s voor intern gebruik, dank pagina’s of andere pagina’s waarvan je niet wilt dat mensen vanuit een organische zoekopdracht landen.

Wil je dat een pagina wél opgenomen wordt, zorg dan dat je deze tag verwijdert uit het <head> gedeelte.

No-index

Daarnaast kun je zoekmachines ook via het bestand robots.txt instrueren welke pagina’s ze wel en niet moeten opnemen. Dit bestand vind je normaliter op jouwwebsite.nl/robots.txt.

Met de code Disallow: /pagina/ kun je bepalen welke mappen niet gecrawld dienen te worden.

2. SSL certificaat

Veilig surfen is een belangrijke eis van Google en is sinds 2014 zelfs een officiële ranking factor. Door een SSL certificaat in te stellen op je website, verzorg je een beveiligde verbinding tussen jouw website en de browser van je bezoeker.

Websites met een SSL-certificaat herken je aan het slotje en https:// vooraan de adresbalk, in plaats van http://.

SSL Certificaat

Het instellen van een SSL certificaat is een technische aangelegenheid. Contacteer je webhosting partij over de aanschaf ervan. De meeste partijen bieden tevens een gratis SSL certificaat aan.

Vergeet daarnaast niet om een SEO migratie uit te voeren, waarbij je al je oude http pagina’s doorverwijst naar de nieuwe https.

Tip: Draait je website op WordPress? Gebruik dan Really Simple SSL om je certificaat met een druk op de knop te installeren en automatisch een SEO migratie uit te voeren.

3. Doodlopende links

Links naar pagina’s die niet (meer) bestaan noemen we doodlopende links. Deze links komen de gebruikservaring niet ten goede. Controleer daarom regelmatig of de links op je website nog werken.

Je kunt hier de applicatie Screaming Frog voor gebruiken. De gratis versie scant websites tot 500 pagina’s.

Broken link

4. Links naar redirect

Met een redirect stuur je pagina’s automatisch door naar een andere pagina. Je stelt een redirect in als een pagina niet meer bestaat of als de url gewijzigd is. Op deze manier vertel je Google dat de pagina verhuisd is en zorg je dat externe links niet doodlopen.

Na verwijdering doe je er goed aan om ook je interne links naar deze pagina te wijzigen. Naast doodlopende links zijn ook links naar redirects namelijk niet goed voor je SEO. Linken naar redirects zorgt voor vertraging, wat de gebruikerservaring niet ten goede komt.

Spoor links naar redirects op en repareer of verwijder ze. We adviseren om ook dit niet handmatig te doen, maar met een SEO tool als Screaming Frog.

Link naar redirect

Content

Naast de technische staat van je website is ook de content op je website belangrijk. Als je de techniek van een website als de muren en het dak van een huis ziet, dan is de content de verf, het laminaat en de inrichting. Het één kan niet bestaan zonder het andere, het is allebei noodzakelijk voor een succesvolle B2B website.

5. H1 heading

Door de tekst op je webpagina’s op te delen in kopjes, verbeter je de leesbaarheid en laat je zowel bezoekers als zoekmachines weten waar de tekst over gaat.

De belangrijkste kop is de H1 heading. Deze komt één keer per pagina voor, staat bovenaan en beschrijft in één zin waar de pagina over gaat. Een SEO best practice is om elke pagina te voorzien van een H1 heading. Niet twee, niet nul, maar één.

H1 Heading

6. Metagegevens

Aan elke webpagina kun je een meta-titel en meta-omschrijving toevoegen. Hiermee geef je zoekmachines een suggestie om als titel en samenvatting te tonen in de zoekresultaten.

Omschrijvingen dienen uit maximaal 155 tekens te bestaan en titels uit maximaal 575 pixels (ongeveer 60 tekens). Geef je geen metagegevens op, dan genereren zoekmachines zelf een omschrijving. Dit pakt in de praktijk meestal niet goed uit.

Meta-omschrijving en meta-titel

We adviseren aan elke pagina een unieke meta-titel en -omschrijving toe te voegen in de juiste lengte. Houdt bij het schrijven van meta-teksten ook rekening met de potentiële bezoeker die deze tekst in de zoekresultaten ziet. Hij/zij moet begrijpen waar jouw pagina over gaat en verleid worden om door te klikken.

Heeft je website erg veel pagina’s? Begin dan met de belangrijkste SEO pagina’s, zoals je homepage en dienstenpagina’s.

7. SEO webteksten

Door de tekst op een webpagina te scannen, begrijpt Google waar een pagina over gaat. Om via zoekmachines gevonden te worden op de producten of diensten die jij aanbiedt, is het belangrijk om in je tekst de woorden te gebruiken die overeenkomen met de zoekopdrachten die jouw doelgroep gebruikt om jouw dienst of product te omschrijven.

Dit geldt met name voor de belangrijke SEO pagina’s, zoals je homepage en diensten- en productpagina’s. Het is hierbij belangrijk om zowel voor zoekmachines als voor bezoekers te schrijven. Prettige teksten, maar wel met de juiste zoekwoorden.

SEO webteksten

We adviseren om teksten op de dienstenpagina’s en de homepage te optimaliseren door middel van zoekwoordenonderzoek. Het is aan te raden om je homepage te optimaliseren op een verzamelnaam voor de producten of diensten die je aanbiedt en de verschillende dienstenpagina’s op specifieke termen die mensen gebruiken om dit product of deze dienst te vinden.

8. Blog

Blogberichten zijn een geweldige manier om meer relevant verkeer voor je bedrijfswebsite te genereren via organische zoekresultaten. Door te onderzoeken welke vragen spelen bij jouw doelgroep, kun je hier vervolgens antwoord op geven in een artikel op je website.

Is het doel van je blog om relevant organisch verkeer te genereren, deel dan niet alleen nieuws over je bedrijf, maar beantwoord vragen waar gebruikers op zoeken via zoekmachines.

Het vinden van relevante onderwerpen om over te schrijven, doe je bijvoorbeeld door zoekwoordenonderzoek binnen jouw branche uit te voeren, door terugkerende vragen in salesgesprekken te noteren en door concurrentie-onderzoek.

Tip: Lees ook onze blog “Hoe schrijf je een goede blog?” voor praktische tips over het schrijven van blogberichten.

Blog

Linkbuilding

Ook autoriteit is voor Google een belangrijke ranking factor. Online wordt dit voornamelijk gedaan door het aantal vermeldingen vanaf andere website te tellen. Backlinks noemen we dit soort vermeldingen. Een backlink is een link naar een webpagina op jouw website, vanuit een andere website.

Hierbij is vooral de relevantie belangrijk. Gaat je website bijvoorbeeld over boekhouden, dan is een link van de website van de Belastingdienst bijvoorbeeld waardevoller dan een link van de website van BMW. Gaat je website over auto’s, dan is de website van BMW wel weer relevanter.

Veel vermeldingen hebben een algehele betere ranking tot gevolg. Wanneer we actief bezig gaan met het vergaren van backlinks, dan noemen we dit linkbuilding.

9. Brand mentions

Een effectieve manier van linkbuilding die je zelf gemakkelijk kunt uitvoeren is het omzetten van brand mentions naar links. Een brand mention is een vermelding van jouw bedrijfsnaam op een externe website, zonder dat daarbij een link geplaatst wordt.

Voer deze opdracht uit in Google: “bedrijfsnaam” -site:jouwwebsite.nl

Je ziet nu alle geïndexeerde webpagina’s waarop jouw bedrijfsnaam wordt getoond, met uitzondering van je eigen webpagina’s.

Brand mentions omzetten in links

Bezoek de webpagina’s waar je genoemd wordt en kijk of er wel of geen link bij staat.

Geen link? Stuur dan de beheerder van de website een mail met de vraag of hij een link naar de website wil toevoegen.

Deze tactiek werkt goed, omdat de schrijver al de moeite heeft genomen om jouw merk te noemen. Het toevoegen van een link is dan nog maar een kleine stap.

10. Gastbloggen

Door een gastblog te schrijven op een andere website binnen je branche, werk je ook aan je autoriteit. Niet alleen doordat je natuurlijk een link in de blog toevoegt naar je eigen website, maar ook doordat je een nieuw publiek kennis kan laten maken met je bedrijf en jouw expertise.

Deze tactiek is wel tijdrovend. Je moet namelijk op zoek naar websites binnen jouw branche die gastblogs toelaten, deze contacteren en na een positieve reactie vervolgens ook unieke content produceren.

Maar als het lukt, levert het mooie links op. Zo hebben wij bijvoorbeeld gastblogs geschreven voor verschillende grote blogs binnen onze branche, zoals Frankwatching en Marketingfacts.

Gastbloggen

11. TRUST

Een experimentele techniek voor het vergaren van veel backlinks met één stuk content is de zogenaamde TRUST-methode.

TRUST staat voor:

  • Trending topic
  • Research and analysis
  • Unique takeaway
  • Simple visual
  • Tactical promotion

Hoe deze methode precies werkt, hoe wij het aan hebben gepakt hebben en wat we bij een volgende poging anders zouden doen, lees je in onze casestudy op de website van Frankwatching.

Vindbaarheid website testen

Met deze 11 tips kun je zelf aan de slag om je website beter vindbaar te maken. Ben je benieuwd wat wij van jouw B2B website vinden en waar we verbetering zien? Vraag dan onze gratis website analyse aan!

Website Analyse

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen

6 onmisbare pagina’s voor een ijzersterke bedrijfswebsite

6 onmisbare pagina's voor een ijzersterke bedrijfswebsite Ben je van plan een nieuwe bedrijfswebsite te (laten) maken? Of vraag je je af welke pagina’s je nog allemaal kunt toevoegen aan je huidige website? Stop! In dit artikel vertellen we je welke...