Wat is leadgeneratie?

Wat is leadgeneratie? Wat verstaan we eigenlijk onder een lead? En welke manieren bestaan er waarmee ik nieuwe leads kan genereren voor mijn bedrijf? In dit artikel geven we antwoord op al deze vragen!

Wat is een lead?

Voordat we bespreken wat leadgeneratie precies inhoudt, is het goed om te bepalen wat een lead nu eigenlijk is.

Bedoelen we met een lead een potentiële klant?

Ja… en nee.

Heeft een persoon een behoefte een product of dienst, maar is deze nog niet op de hoogte van de oplossing die jouw bedrijf biedt, dan noemen we deze persoon een prospect.

Een prospect wordt een lead wanneer een persoon interesse toont in een product of dienst van jouw bedrijf.

Wanneer je nieuwe klanten gaat werven, gaat de conversie daarom vaak in drie stappen:

Prospect > Lead > Klant

Wat is een lead

Wat is leadgeneratie?

Met leadgeneratie worden alle activiteiten bedoeld waarmee een bedrijf in contact kan komen met potentiële klanten – oftewel: prospects – met het doel deze te converteren tot leads.

Vrijwel elk bedrijf doet aan leadgeneratie. Velen zelfs zonder dat zij het zelf doorhebben!

Een website met een omschrijving van de diensten en een contactformulier kan bijvoorbeeld al genoeg zijn om leads te genereren.

Toch kiezen veel bedrijven voor een actievere houding bij het werven van nieuwe klanten. Leadsupply helpt hen hierbij!

Online leadgeneratie

Manieren om leads te genereren

Leads genereren kan op veel verschillende manieren. Offline, online, face-to-face, telefonisch, inbound, outbound, enzovoort.

Bij Leadsupply richten we ons op leadgeneratie voor B2B. We specialiseren ons in:

  • Telefonische acquisitie
  • Online leadgeneratie

Doordat wij zowel online als offline leads genereren, kunnen wij objectief advies geven over de beste vorm van acquisitie voor elk bedrijf, product of dienst.

Telefonische acquisitie

Telefonische acquisitie – ook wel telemarketing genoemd – is een vorm van outbound offline leadgeneratie. Telemarketing heeft als voordeel dat er snel resultaat geboekt kan worden, gebaseerd op persoonlijk en menselijk contact.

Al meer dan 13 jaar lang verzorgt Leadsupply telefonische acquisitie voor tal van bedrijven in verschillende branches.

Ons geheim? Wij bellen zoals onze klanten zélf zouden bellen!

Wij geloven namelijk niet in trucjes of standaard belscripts. In onze ervaring is elke campagne maatwerk.

Elke campagne verloopt dan ook in volledige samenspraak met de klant. Met de input van de klant wordt een leadcriteria in kaart gebracht, een belscript opgesteld en worden de adressen geselecteerd.

Vervolgens komt de klant langs terwijl de eerste gesprekken gevoerd worden. Op basis van de feedback die gegeven wordt, wordt het belscript verder geoptimaliseerd om zo tot het beste resultaat te komen voor de campagne.

Tip: Wil je zelf aan de slag met telefonische acquisitie? Lees dan ons artikel over telemarketing tips!

Telefonische leadgeneratie

Online leadgeneratie

Bij telemarketing stoppen de resultaten zodra de campagne beëindigd wordt. Hetzelfde principe geldt ook voor andere vormen van paid advertising, zoals Google en Facebook Advertising.

Maar het kan ook anders. Op zoek naar een manier om een constante stroom aan leads te generen? Dan is inbound marketing interessant.

Inbound marketing is een duurzame vorm van online leadgeneratie, waarbij de prospect centraal staat. We onderzoeken wie de doelgroep is, welke vragen en uitdagingen zij hebben en beantwoorden deze vragen vervolgens door middel van content op de eigen website van de klant.

Door de combinatie van relevante content en technische SEO (het optimaliseren van de website voor het beste resultaat in de zoekresultaten van Google) zal de doelgroep op eigen initiatief naar jouw website komen.

Wanneer de bezoeker eenmaal op de website is, bieden wij een aanvullend stuk content dat genoeg waarde bezit om de bezoeker zijn contactgegevens af te laten geven.

Dit nieuwe contact verschijnt nu in het CRM en het wordt inzichtelijk welke pagina’s hij of zij allemaal bezocht heeft op de website. Zo kan bepaald worden of deze lead klaar is om met sales te praten of dat hij of zij nog meer lead nurturing nodig heeft.

Tip: Benieuwd welke mogelijkheden er voor jouw website bestaan om meer bezoekers en meer leads te genereren? Vraag dan onze gratis website analyse aan!

Website Analyse

Buyer persona

Voor welke vorm van leadgeneratie je ook kiest, het is altijd aan te raden om je doelgroep in kaart te brengen en samen te vatten in jouw ideale koper. Een buyer persona noemen we dat.

We kijken dan niet naar waar iemand woont, hoe oud iemand is en of hij of zij voor PSV of FC Den Bosch is, maar over de factoren die zijn beslissing beïnvloeden in het aankoopproces.

Moet jouw ideale koper bijvoorbeeld zijn werkgever of manager overtuigen of is hij zelf beslissingsbevoegd? Welke uitdagingen komt hij tegen binnen zijn werk en wat zijn zijn doelen? Welke vragen heeft hij en waar is hij mee geholpen? Wat zijn terugkerende tegenwerpingen om een bepaald product of dienst niet af te nemen?

Als je dit soort vragen over jouw buyer kunt beantwoorden, kun je daar vervolgens in je marketingactiviteiten op inspelen.

Bij Leadsupply is de buyer persona het startpunt van onze inbound marketing campagnes. Deze wordt grondig onderzocht en is bepalend voor de gehele strategie.

buyer persona

Leadgeneratie uitbesteden

In deze blog hebben we besproken wat leadgeneratie is, welke vormen we bij Leadsupply aanbieden en wat de verschillen zijn tussen de twee.

Wil je de klantenwerving van je bedrijf uitbesteden? Neem dan eens contact met ons op!

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen