AVG-proof leads genereren? Let op deze 5 zaken!

Waarschijnlijk is het jou ook niet ontgaan: sinds 25 mei 2018 is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht in de gehele Europese unie. Dit betekent dat alle bedrijven die op wat voor manier dan ook persoonsgegevens verwerken zich dienen te houden aan de regels van deze aangescherpte wet.

AVG en leadgeneratie

Om leads te genereren heb je de gegevens nodig van de voor jou interessante prospects. Dit kun je niet doen zonder het verwerken van persoonsgegevens en dus dien je je te houden aan de regels van de AVG.

Zelf hebben we het boek Privacy Wetgeving uit ons hoofd geleerd en leren we elke dag nog bij door deze kennis in de praktijk te brengen! Om je op weg te helpen delen we hieronder 5 essentiële zaken om rekening mee te houden bij AVG-proof maken van jouw leadgeneratie-proces.

 

1. Bewustwording

Zorg er voor dat iedereen die betrokken is bij het leadgeneratie proces op de hoogte is van de geldende wetgeving en de plichten die dit met zich mee brengt. Stel een functionaris aan en zorg dat deze alle ins en outs weet omtrent de AVG en de regelgeving in de praktijk.

Kom op een regelmatige basis samen om ervaringen en kennis uit te wisselen, zodat iedereen zich ten alle tijden bewust is van het serieuze karakter van deze wet.

 

2. Minimaliseer de verwerking

Kijk kritisch naar je leadgeneratie proces en bekijk welke persoonsgegevens écht nodig zijn om je prospects optimaal te kunnen bedienen. Als er gegevens zijn die je niet nodig hebt, verzamel deze dan ook niet.

Moet je bijvoorbeeld echt weten wat iemands haarkleur is? Als je kapper bent misschien wel, maar in andere beroepsgroepen is dit waarschijnlijk niet relevant. Vraag er dus ook niet naar.

 

3. Ben transparant

Als er iets not-done is binnen de AVG is het wel vaag of onduidelijk zijn over je intenties. Ben eerlijk tegen je prospects en geef duidelijk aan hoe je aan hun gegevens komt en wat je van plan bent er mee te gaan doen.

Geef hierbij ook altijd aan hoe lang (en waarom) je deze gegevens wilt bewaren en hoe iemand bezwaar kan maken op de verwerking er van.

 

4. Documenteer alles

Als je persoonsgegevens verwerkt doe dit dan op een systematische en overzichtelijke manier. Op deze manier kan er bij een controle aangetoond worden dat je de gegevens inderdaad op een eerlijke wijze verkregen hebt.

Indien er toestemming is gegeven, documenteer dan ook wanneer dit is gedaan en waarvoor.

 

5. Analyseren

Blijf je processen constant monitoren en schaaf bij waar nodig. Zorg er voor dat je op periodieke basis met alle betrokkenen kijkt naar zaken die veranderd of verbeterd moeten worden.

Tip: In een andere blog geven wij een praktisch stappenplan voor online leadgeneratie volgens de AVG / GDPR!

Nederland en de AVG

Bij Leadsupply houden we de ontwikkelingen – en de eerste boetes en rechtzaken! – nauwlettend in de gaten. Ook doen we af en toe een onderzoekje naar de staat van de AVG in Nederland. Houd onze blog dus in de gaten voor meer informatie!

Ben je op zoek naar meer tips, informatie over de AVG en de impact van de nieuwe wetgeving in jouw organisatie? Neem gerust eens contact op met onze AVG consultant via avg@leadsupply.nl.

Interessant hè?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe artikelen, blogberichten en ander nieuws over de wondere wereld van leadgeneratie rechtstreeks in je inbox!



Gerelateerde artikelen